Subject: Ed: Sisendi palve: 2040. aasta kliimaeesmärgi teatis ja ELi CO2-heite tööstuslik haldamine
From: <[email-masked]>
To: "MKM info", <[email-masked]>
Cc: "Anni Metstak",Kadi Kõiv
Date: Fri, 5 Apr 2024 13:49:15 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi ja Kliimaministeeriumi 
esindajad,

Kuna pidime süvenema, siis läks seisukohtade kujundamisega kauem aga. 
Vabandan, et saadan EVEA seisukohad viivitusega, loodan, et saate nendega 
siiski arvestada.

Lugupidamisega

Ille Nakurt-Murumaa

EVEA president

Tel. +372 57809806

e-post:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

veeb:  <http://www.evea.ee> www.evea.ee

-------- Esialgne kiri --------

                            PEALKIRI:

                            Sisendi palve: 2040. aasta kliimaeesmärgi teatis 
ja ELi CO2-heite

tööstuslik haldamine

                            KUUPÄEV:

                            05.03.2024 15:51

                            SAATJA:

                            Anni Metstak < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>

                            SAAJA:

                            Anni Metstak < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>

                            KOOPIA:

                            Kadi Kõiv < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>

Tere

Olen Anni Metstak ja kirjutan teile Majandus- ja

Kommunikatsiooniministeeriumist (MKM). Kliimaministeerium (KLIM) on teie

poole juba pöördunud ning küsinud tagasisidet Euroopa Komisjoni

teatiste „2040. aasta kliimaeesmärgi teatis ja ELi CO2-heite

tööstuslik haldamine“ kohta. MKM on samuti seisukohta kujundamas ning

seetõttu on Teie vabas vormis ettepanekud ja mõtted oodatud 15.03

kuupäevaks. Peame oluliseks, et igaüks Teist esitaks oma ettepanekud

tähtaegselt otse ka KLIMi.

Kirja all pool ka taustainfot ning viited alusdokumentidele.

Aitäh ja jääme teie tagasisidet ootama,

Anni

Taustast:

_Euroopa Komisjon (edaspidi KOM) esitas 6. veebruaril soovituse 2040.

aasta kliimaeesmärgi kohta. [1] EL on seadnud kliimamäärusega [2]

õiguslikult siduva eesmärgi saavutada EL-üleselt 2050. aastaks

kliimaneutraalsus. Samas määruses  on kirjas ka ülesanne KOMile, et

hiljemalt 6 kuu jooksul pärast Pariisi kokkuleppe vaheülevaatust

tuleb välja töötada EL 2040. aasta kasvuhoonegaaside (edaspidi KHG)

heitkoguste vähendamise vahe-eesmärk ning käesolev teatis ongi selle

kohustuse täitmiseks. Kuivõrd määruses sätestatud kohustus jääb

täpselt Euroopa Parlamendi valimiste ja Euroopa Komisjoni vahetumise

aega, antakse teatises vaid hinnang ja soovitus, kui palju on vaja 2040.

aastaks KHG vähendada, et oleks teostatav ja võimalik saavutada 2050.

aastaks EL-üleselt kliimaneutraalsus. KOMi soovitus selleks on

EL-ülene KHG heite vähendamine 90% võrra võrreldes 1990. aastaga.

Kliimamäärusega loodi ka kliimamuutusi käsitlev Euroopa

teadusnõukoda, et tulevased kliimapoliitika otsused tugineks parimal

teaduslikul teadmisel. Teadusnõukoda töötas 2023. aasta suvel välja

oma soovituse, milleks on 2040. aastaks vähendada KHG heidet 90-95%.

[3] Senisest oluliselt enam nähakse KHG vähendamise kõrval rolli ka

CO2 heite tööstuslikul ja looduslikul eemaldamisel. Koos 2040

teatisega esitati eraldi tööstusliku süsiniku haldamise teatis [4]. _

_ _

_Teatisega kaasnes ka väga põhjalik mõjuanalüüs, kiireks leidmiseks

kõik osad, teemad ja leidmiseks juures ka lingid: _

              * _Mõjuhinnangu kokkuvõte [5]_

              * _Peamine mõjuhinnangu aruanne ja lisad 1-5 [6]_

              * _Lisa 6 ja 7 – analüütilised meetodid; kliimamuutuste kulu 
[7]_

              * _Lisa 8 – detailne analüüs [8]_

              * _Lisad 9-13 – võimaldav raamistik, olemasolev kliima- ja

energiapoliitika, mitte-CO2 mõjud lennunduses, kasutatud kirjanduse

ülevaade [9]_

              * _Lisa 14 – KHG eelarve [10] _

Anni Metstak

Rahvusvahelise koostöö nõunik

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium

+372 5308 8084,  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.mkm.ee> www.mkm.ee [11] | Suur-Ameerika 1, Tallinn

Links:

------

[1]

 <https://climate.ec.europa.eu/document/download/2ccd7710-5fc3-420f-aeb8-9a3af271f970_en> 
https://climate.ec.europa.eu/document/download/2ccd7710-5fc3-420f-aeb8-9a3af271f970_en

[2]

 <https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32021R1119&amp;qid=1707819444849> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32021R1119&amp;qid=1707819444849

[3]

 <https://climate-advisory-board.europa.eu/news/eu-climate-advisory-board-recommends-ambitious-2040-climate-target-and-urgent-transitions-for-the-european-union> 
https://climate-advisory-board.europa.eu/news/eu-climate-advisory-board-recommends-ambitious-2040-climate-target-and-urgent-transitions-for-the-european-union

[4]

 <https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2024%3A62%3AFIN&amp;qid=1707312980822> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2024%3A62%3AFIN&amp;qid=1707312980822

[5]

 <https://climate.ec.europa.eu/document/download/06182e00-03ac-4b6b-a58c-54cb45b080c2_en?filename=2040%20Climate%20Target%20Impact%20Assessment%20Executive%20Summary_en.pdf> 
https://climate.ec.europa.eu/document/download/06182e00-03ac-4b6b-a58c-54cb45b080c2_en?filename=2040%20Climate%20Target%20Impact%20Assessment%20Executive%20Summary_en.pdf

[6]

 <https://climate.ec.europa.eu/document/download/768bc81f-5f48-48e3-b4d4-e02ba09faca1_en> 
https://climate.ec.europaeu/document/download/768bc81f-5f48-48e3-b4d4-e02ba09faca1_en

[7]

 <https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:6c154426-c5a6-11ee-95d9-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_2&amp;format=DOC> 
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:6c154426-c5a6-11ee-95d9-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_2&amp;format=DOC

[8]

 <https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:6c154426-c5a6-11ee-95d9-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_3&amp;format=DOC> 
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:6c154426-c5a6-11ee-95d9-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_3&amp;format=DOC

[9]

 <https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:6c154426-c5a6-11ee-95d9-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_4&amp;format=DOC> 
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:6c154426-c5a6-11ee-95d9-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_4&amp;format=DOC

[10]

 <https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:6c154426-c5a6-11ee-95d9-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_5&amp;format=DOC> 
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:6c154426-c5a6-11ee-95d9-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_5&amp;format=DOC

[11]  <http://www.mkm.ee/> http://www.mkm.ee/